20. Oct 2020
Oppdag skjulte musikkskatter på Hilmarfestivalen!
Innerst i Trondheimsfjorden, i Steinkjer, finnes det en festivalperle som oppdages av stadig flere. Bli med til Hilmarfestivalen!
Navnefar er steinkjerbyggen Hilmar Alexandersen (1902–1993), i sin tid en landskjent spillemann. I dag bidrar Hilmarfestivalen å foredle folkemusikk- og folkedansgenren. Med sine rundt 9 000 besøkende hvert år er Hilmarfestivalen en av Norges største folkemusikk- og folkedansfestivaler.
Se hele programmet til Hilmarfestivalen her.
Vi har snakket med de to øverste festivalgeneralene i egen person. Det er arrangementssjef Terje Tranaas og daglig leder i Stiftinga Hilmar Alexandersen, John Einar Bjerkem.
– Hvis jeg er nyfiken på Hilmarfestivalen, men helt ny til folkemusikkgenren, kan dere kanskje gi meg en startløype på festivalen?
– Kom iallfall torsdag 5. november og få med deg Kim André Rysstad! På fredagen kan du bli med på lunchkonsert med Synnøve Brøndbo Plassen. Samme dag kan du gå videre til Hilmars helaften, en etter-jobben-konsert med John Pål Inderberg Trio, Henning Sommerro, Jonas Ledang og Balkan Brasserie. Lørdag kveld har vi en midnattskonsert med Cantus, Namdal Vokalensemble og Synnøve Brøndbo Plassen, anbefaler Terje Tranaas.
Et annet innslag under festivalen er Majorstuen, som spiller avskjedskonsert etter 20 år. De slapp nylig sin siste plate, til svært gode kritikker fra anmelderne.
– Majorstuen er kjent som en nyskapende folkemusikkgruppe, og de har en fin driv. Dette er en musikk som er lett tilgjengelig, anbefaler Bjerkem.
En gledesbombe
Vi kommer snart tilbake til hva folkemusikktalentene har å by på, men først er det naturlig å spørre festivalgeneralene om hva de personlig ser mest frem til.
– Det tror jeg må være Balkan Brasserie, det er et fyrverkeri av et orkester. Jeg så dem spille på en skoleturné i Namsos. De er kort sagt fantastiske musikere som leverer en likeså fantastisk konsert. Det blir en gledesbombe, mener Terje Tranaas.
Balkan Brasserie skriver seg inn, som navnet antyder, i den balkanske brassbandtradisjonen. Musikken spenner fra det fyrrige og oppstemte til det dramatiske og alvorlige, men den er alltid like dansbar.
John Einar Bjerkem mener også å ha en yndling på programmet:
– Jeg tror jeg gleder meg mest til å høre Kim André Rysstad!
Den unge vokalisten og kvederen ble nummer to i NRKs «Stjernekamp» i fjor. Inspirert av folkemusikktradisjonene i Agder og Telemark har han skapt en særmerket, personlig stil. Nå får Hilmarfestivalen et gjensyn med Rysstad.
En bro mellom gammelt og nytt
Hilmarfestivalen viser at folkemusikkgenren handler om noe mer enn å gjenfortelle det gamle.
– Musikken blir fremført her og nå, i en språkdrakt og innpakning som snakker til dagens publikum. Men musikk uten bass og trommer blir sjelden fremført på radio, så det kan hende vi trenger litt trening for å høre det klart. Kommer du på festival for å møte folkemusikken, kan den by deg på overraskelser og flotte opplevelser, sier Bjerkem.
– Hvordan vil du beskrive rommet for nyskaping i genren?
– Her er det stor kreativitet. Vi ser det slik at vi har et utgangspunkt i det tradisjonsbårne. Når en trygg på tradisjonen, så er en klar for å møte andre genre og uttrykk, sier Bjerkem.
– Det er interessant å se at Hilmarfestivalen bidrar til at nye konstellasjoner dannes, skyter Tranaas inn. – Utøverne har folkemusikken som utgangspunkt, men tar oss med på noe som vi kanskje ikke har hørt før. I fjor hadde vi hardingfelespilleren og kvederen Helga Myhr sammen med elektronikamusikeren Bendik Baksaas. Det fikk ørene til å stå på stilk på en del folk!
Hilmartalenter
Annethvert år plukker en jury ut et Hilmartalent. Hilmartalentet er et nasjonalt talentprogram for lovende, unge folkemusikere, som får en personlig mentor. Årets Hilmartalent, Synnøve Brøndbo Plassen fra Folldal, er et selvsagt innslag under festivalen. Det er også hennes mentor, den prisbelønte felespilleren Gjermund Larsen fra Verdal.
Lån et levende menneske
Hilmarfestivalen rommer også flere kunstutstillinger, og det er også tydelig avtrykk fra skrive- og fortellerkunsten. Du kan besøke Levende bibliotek og «låne» et levende menneske, som så vil fortelle sin historie.
– Hva er forbindelsen mellom folkemusikken og fortellerkunsten?
– Begge handler om møter mellom folk. Det begynner med det nære og kjære, men utvider og åpner for nye inntrykk. Hilmar Alexandersen selv var en god maler og forteller. Vi har derfor mange innslag av kunst under festivalen. Vi kaller det HilmArt. Vi sier at samtidskunst møter tradisjonskultur, og egentlig kunne det ha stått som slagord for hele Hilmarfestivalen, mener Bjerkem.
Digital scene
Kan du ikke reise til Steinkjer i egen person, kan du kjøpe billetter til Hilmarfestivalens digitale scene. Den vil strømme konsertene mens de fremføres.
– Dette er ikke sånn filming med mobilkamera mens kameramannen sitter i Tarzan-trusa. Dette blir topp TV-kvalitet, en skikkelig flerkameraproduksjon med egen lydmiks, sier Tranaas, som selv har mange års erfaring som musiker og produsent.
– Vi garanterer at alle deltagere har benklær, legger Bjerkem lattermildt til.
Universet rundt Hilmarfestivalen
Folkemusikkmiljøet ligger på ingen måte i dvale mellom festivalene. Hilmarscena setter opp turneer hele året med folkemusikk, jazz og samiske toner på utradisjonelle scener. Bak det hele står Stiftinga Hilmar Alexandersen, et senter for folkemusikk og folkedans.
– Dere har bygget et profesjonelt miljø her. Hvilken rolle spiller de frivillige når Hilmarfestivalen skal arrangeres?
– De frivillige fyller alle slags oppgaver under Hilmarfestivalen. Det hadde ikke gått uten de frivillige. Så enkelt er det, slår Bjerkem fast.
Våte øyne, men tørre neser
De besøkende på Hilmarfestivalen er i de beste hender.
– Det er viktig for oss å ha sagt at vi er nøye med smittevern. Det skal være trygt for alle å gå på Hilmarfestivalen, forsikrer John Einar Bjerkem og Terje Tranaas. – Øynene må gjerne bli våte på Hilmarfestivalen, men nesene skal være tørre, sier de med et smil.
Du kan se programmet og kjøpe billetter til Hilmarfestivalen nå.